UÇAK MOTORLARININ ÇALIŞMA PRENSİBİ

Uzun bir aradan sonra ilgi çekici bir konu ile karşınızdayım. Bu yazımda fazla bir bilgi kaynağı olmayan uçak motorlarının ya da jet motorlarının çalışma prensibi hakkında bilgilerimi sizlerle paylaşacağım.

Jet motorları yaklaşık 1 asırdır uçaklarda kullanılmaktadır. Peki bu devasa güç nasıl çalışmakta? İşte şimdi jet motorlarının altında yatan teknolojiyi sizlere sırasıyla açıklayacağım. Screenshot_20180529-093520.jpg

Bir jet motoru çok basit bir yasaya bağlı olarak uçakların ileri yönlü hareket etmesini sağlar. Bu durumu ağzı açık hava dolu bir balonun yukarıya doğru uçmasını örnek olarak verebiliriz. Bu yasayı Newton’un 3. Hareket Kanunu ile açıklayabiliriz. Tıpkı balonu iten havanının tepki kuvvetinde olduğu gibi. Bu olayı jet motoruna uyarladığımızda, jet motorunun arkasından çıkan hava tepki kuvveti oluşturur ve uçağın ileri yönde hareket etmesini sağlar. Her motorunun çalışması tamamen jet motoru içerisindeki akışkanın akış hızı ile bağlantılıdır. Jet motorunun ön tarafından giren soğuk hava, jet motorunun arka tarafından sıcak hava olarak dışarı çıkar. Fark ettiyseniz jet motorlarının arka tarafı daha incedir. Bunun nedeni kesit alanı küçüldükçe akışkanın hızının artması ve itiş gücünün daha da fazla olmasıdır.

Peki soğuk olarak giren hava nasıl sıcak olarak dışarı çıkar. Screenshot_20180529-093553

Uçaklar ortalama olarak hava trafiğinde 30-40 bin feet ( yaklaşık olarak 10.000-15.000 metre arası) irtifada uçmaktadırlar. O irtifadaki dış ortam sıcaklığı ise -55 ile -60 derecede değişkenlik göstermektedir. Bu sıcaklıkta hava motora giriyor ve yaklaşık +345 ile +360 derece sıcaklıkta dışarıya atılıyor. Peki bu nasıl oluyor ? Jet motoruna giren soğuk hava tam olarak 40 katmanlı bir kompresörden geçmektedir. Her bir titanyum kaplamalı kompresörler havayı her bir odada sıkıştırmaktadır. Sıkışan hava gittikçe ısınmaktadır. İlk 15 odada ve her odada 10 kat sıkıştırılan hava, 15 oda sonunda yakıt odasına gelir. Sıkıştırılmış gaz yakıt odasında pistonlar yardımı ile püskürtülen yakıt, hava ile birlikte yakılır ve sonraki kompresöre iletilir. Bu işlem en son katmana kadar ilerler ve sıkıştırılmaya çalışan bu yüksek sıcaklıktaki gaz bir anda küçük kesit alanından dışarı salıverilir. Bir anda yoğuşan hava uçağa devasa bir itiş gücü verir. Uçak böylece gökyüzünde yol alır. Gökyüzünde giderken uçak motorlarının arka kısmında çizgisel bulut oluşur. İşte bunun sebebi yüksek sıcaklıktaki havanın, çok düşük derecede ki hava ile karşılaşmasıdır. Bu olaya yoğuşma denir ve çizgisel bulut oluşur.Screenshot_20180529-093703.jpg

Umarım uzun bir aradan sonra bu yazı sizlere faydalı olmuştur. Unutmayın! Karada gördüğünüz her bir güzellik gökyüzünün yansımasıdır. Karadaki insanlar ne kadar barış ve mutluluk içinde yaşarsa gökyüzümüz hudutsuz ve mavi olacaktır. Hayat arkadaşlarınızı gökyüzünde bulmanız dileği ile…

BİLİMLE KALIN.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

WordPress.com'da bir web sitesi veya blog oluşturun

Yukarı ↑

%d blogcu bunu beğendi: